maanantai 28. kesäkuuta 2010

Alppien ylityksen reitti

Maastopyörillä selvitettävän osuuden reittisuunnitelma löytyy Gpsies-palvelusta. Reitin "strategiset mitatkin" ilmenevät selvästi reittisuunnitelmasta.

sunnuntai 27. kesäkuuta 2010

Pitkä lenkki

Tänään teimme Alppienylitys-ryhmän kanssa pitkän lenkin Seljesin lomakylään ja takaisin. Matkaa tuli Kokkolan urheilutalolta mitattuna 72km, mutta siitä puuttuu siirtymä-osuus Isostakylästä urheilutalolle, joten kokonaismatka lienee siinä 78km:n paikkeilla. Aikaa kului noin kuusi ja puoli tuntia tauot mukaan lukien. Retken video löytyy Youtubesta hakusanalla "kammenkiertajat".

perjantai 25. kesäkuuta 2010

Elpymistä

Lepo on yhtä tärkeä kuin harjoittelu, mutta ei ilman sitä toista.
Tämän aamun lenkin vastapainoksi piti mennä perheen mieliksi rannalle.
Se ei kyllä ole minun lajini, täytyy myöntää, mutta mitä sitä ei
tekisi perheen hyväksi:-)

--
Skickat från min mobila enhet


Yhteislenkki

Kammenkiertäjien yhteislenkkien tavoitteena on aina ollut sosiaalisen kanssakäymisen puolella fyysisen harjoittelun sijaan. Viime aikoina vauhti on vain tahtonut karata lapasesta eli nk. "mopo on karannut käsistä". Torstain yhteislenkin tavoitteeksi asetin itse peruskuntovauhdissa pysymisen, mikä sitten johti matkan karkaamiseen käsistä. Sokojan lenkistä tuli siis Kaustarin-Lahnakosken-Oivun-Sokojan-Kruunupyyn lenkki :) Yhteensä n. 50km paikoin vaativaakin maastoajoa. Ei ehkä iltalenkin mittoja täyttävä lopputulos, mutta kaikki sentään jaksoivat ajaa lenkin loppuun asti.

keskiviikko 23. kesäkuuta 2010

Pyöräsuunnistusta

Pyöräsuunnistus on vauhdinkesto-harjoittelua parhaimmassa muodossaan. Kello käy, ja tulos selviää lähes välittömästi maaliintulon jälkeen. Se, että tarvitaanko tällaista Alppien ylitystä varten on aivan toinen asia. Peruskuntoharjoittelun määrä on kyllä oikeasti se jota pitäisi lisätä, ja tämä koskee varmaan kaikkia alan harrastajia, tavoitteesta riippumatta. Jospa yrittäisi huomenna pitää yhteislenkin vauhdin PK:n rajoissa.

tiistai 22. kesäkuuta 2010

Vaihtelua

On paljon puhuttu että harjoittelussa ja varsinkin sen tehossa pitäisi olla vaihtelua ja rytmiä. Voisikohan tämän todeta toteutuneen omalla kohdallani kun sunnuntaina tuli ajettua pitkä (4½h) lenkki, eilen perheen kanssa noin tunti ja tänään nuorison kanssa 2h. Homenna olisi ohjelmassa pyöräsuunnistus (=n. 45min vauhdinkestoa) ja torsataina yhteislenkki 2-3h. Perjantain ja lauantain pyöräilystä ei ole vielä mitään tietoa, mutta eiköhän pääpaino ole silloin perheen kohdalla. Sunnuntaille on sitten sovivittu pitkä lenkki. Vaihtelua on kyllä, mutta rytmitys on ehkä vielä vähän niin ja näin :)

maanantai 21. kesäkuuta 2010

Pitkä lenkki

Alppien ylittäminen suoritetaan tavalla joka on verrattavissa
kilpapyöräilyn etappiajoon. Toisin sanoen useana peräkkäisenä päivänä
ajetaan pitkiä matkoja. Ansiotyötä tekevän harrastajan on vaikea
harjoitella tällaista. Pitkät lenkit ovat käytännössä ainoa vastaava
ja niitäkin ei voi tehdä monta peräkkäisinä päivinä. Toisaalta
maratoniakaan varten ei voi harjoitella juoksemalla maratoneja.
Ajoimme JP: n kanssa 70 km:n lenkin neljässä ja puolessa tunnissa
sisältäen tauot. Lyhythän se on verrattuna alpeilla ajettaviin
päivämatkoihin, mutta hyvältä se tuntui.

--
Skickat från min mobila enhet


perjantai 18. kesäkuuta 2010

Iltalenkki

Tänään tein Jannen kanssa viimeisen epätoivoisen yityksen löytää keskiviikkona kadonnut pyöränpumppu - tuloksetta. Lenkki jäi hieman lyhyeksi vesisateen alkaessa, joten tulos oli kaikin puolin vähän ohut. Seura oli sentään asiallinen :D

Alppikarttoja

Alppien ylittäminen maastopyörällä vaatii enne kaikkea kunnolliset kartat. Hyviä karttoja tekee esim. kompass.at

Olen hankkinut kartat netistä tilaamalla, ja tällä hetkellä karttavalikoimani kattaa lähes koko Alpit etelä-Saksasta Garda-järven korkeudelle. Ostamani kartat olen skannannut A4- tai A3-kokoon sekä kalibroinut OziExplorer-ohjelmalla, jonka lisenssin hankin jo ennen ensimmäistä Alppien ylitystä. Skannatut karttakuvat siirrän matkapuhelimeen SmartcomGPS-ohjelman käyttöön. Tällä tavalla matkapuhelimen näytöltä voi tarkistaa missä oikeasti sijaitsee milläkin hetkellä. Paperikarttoja pitää toki kuljettaa mukana, mutta niitä ei tarvitse olla koko ajan kaivamassa esille ja levittämässä tuulisissa olosuhteissa. Se on muuten hankala tehtävä - sen tietää jokainen joka on kokeillut :)

Varustekauppaan...

Keskiviikkoiltana hukkasin pyöränpumpun pyöräsuunnistuksen yhteydessä eikä sitä eilisen yhteislenkin aikana suoritetusta kaikuluotauksesta huolimatta löytynyt, joten nyt "edesmenneelle" uskolliselle palvelijalle pitäisi löytää yhtä luotettava seuraaja. Vaatimukset ovat aika kovat. Sen pitäisi olla pieni, kevyt, tehokas ja halpa. Nämä kriteerit kun esittää kauppiaalle vastaus on todennäköisesti että "Ai sää haluat siis neljä pyöränpumppua?"

keskiviikko 16. kesäkuuta 2010

"Viisaus ei asu meissä..."

Laulun sanat kuvaavat aika hyvin tämän päivän pyöräilyä - en nyt tarkoita pyöräilyä itsessään, vaan suoritustehon jakoa. Teimme Juhan kanssa pitkän lenkin Kruunupyyhyn iltapäivällä ja olin jo haudannut ajatuksen siitä että menisin illalla pyöräsuunnistamaan. Kotimatkalla se pieni sisäinen pyöräsuunnistaja kuitenkin nosti päätään ja ilmoitti haluavansa suunnistamaan. OK - kävin vain kotona kääntymässä, nappasin karttatelineen ja emitin lennosta, vetaisin pari lasillista mehua huiviin ja lähdin pyöräsuunnistamaan. Se mikä tässä nyt on niin epäillyttävää on se että ensin vedetään 4h peruskestävyys-lenkkiä ja sen päälle sitten tunnin vauhdinkestävyysharjoittelua! Täytyy myöntää että paras terä ei tahtonut löytyä :D Lopussa olin niin puhki että rollaattorilla liikenteessä olevat mummot olisivat pyörineen rinkiä ympärillä. Onneksi ne ovat harvassa Saarikankaalla. No, pohja-aika ilmeisesti tuli tehtyä, mutta siinä oli paljon tuuria pelissä. Ei näin - ei.

Matkakuumetta!

Lähtöön on vielä kuukausi ja silti matkakuume tahtoo vaivata. Osasyynä lienee, omalle kontolleni ottamani, karttojen skannaamistehtävä. Siinä tulee vietettyä aktiivisesti aikaa "kaukomailla" ja vanhat muistot palaavat mieleen. Siinä huomaa että ihmisen voimakkaimman aistin on lääketieteellisestikin todettu olevan hajuaisti. Esimerkiksi tuomenkukan tuoksu muistuttaa vahvasti jotain Garda-järvellä heinäkuussa kukkivaa tai muuten vain tuoksuvaa kasvia. Se saa aikaan uskomattoman voimakkaita mieleyhtymiä. Tuntuu kohtuuttomalta että joku luontoaktivisti oli todennut maastopyöräilijöiden suhtautuvan luontoon kuten huvipuistoon - eipä sitä vähemmillä eväillä voi psykoanalyysiä tehdä ja vielä kokonaisesta ihmisryhmästä!

tiistai 15. kesäkuuta 2010

Nyt on testattu SmartcomGPS asennettuna sisäisellä GPS-vastaanottimella varustetussa puhelimessa, ja täytyy sanoa että LOISTAVAA!

Täytyy vielä kokeilla miten tallennettu reitti on siirrettävissä blogiin matkan varrelta. Sehän on sinänsä kuriositeetti, mutta nyt kun data-roaming-maksuille saadaan heinäkuun alussa hintakatto, se voisi oikeasti olla varteenotettava ajatus :D
Alppien ylittämiseen käytämme maastopyöriä, kuten asiayhteydestä varmaan käy ilmi, mutta matka aloituspaikkaan, Garmisch-Partenkircheniin taittuu toki eri kulkuneuvoilla. Heinäkuun 17. päivänä ajamme henkilöautolla Kokkolasta Tampereelle, mistä lennämme Frankfurt-Hahniin. Matka jatkuu vuokra-autolla Garmisch-Partenkircheniin, jossa nukumme ensimmäisen yön. Heinäkuun 18. päivän aamuna alkaa tositoimet. Ensimmäiset 30km ovat tosin melkolailla tasamaa-siirtymää, mutta siinäpä saa pällistellä kulisseja alkupalaksi. Maastopyörällä ajettava reitti kokonaisuudessaan löytyy osoitteesta:

http://www.gpsies.com/map.do?fileId=dwlmcgkxtzjxaqqw
Päivityksiä edellisen alppienylityksen varusteisiin on tullut tehtyä todella vähän. Ainoa muutos on navigointipuolella tapahtunut kalustopäivitys E70 -> 6710S. Ohjelmistona säilyy edelleen SmartcomGPS, koska parempaa ei ole löytynyt. Kartat pitää itse skannata ja kalibroida, mutta sen jälkeen navigointiohjelma helpottaa navigointia oleellisesti.

Miksi maastopyörällä Alppien yli?

Alppien ylittäminen on ollut itselleni pitkäaikainen haave joka toteutui ensimmäisen kerran vuonna 2007. Olen ajanut maastopyörällä Suomessa pitkin ja poikin vuodesta -93 ja aina on pitänyt etsiä suurempia haasteita. Alpit nousivat pikkuhiljaa ykköstavoitteeksi, osittain maisemallisista syistä ja osittain siitä syystä ettei se vaadi ylettömiä taloudellisia uhrauksia. Vuoden 2010 Alppien ylitys on järjestyksessä kolmas itselleni. Mukaan lähtee neljä muuta joista kolme ovat "ensikertalaisia". Aikaisemmista kokemuksista voi lukea Kammenkiertäjien kotisivulta.