TA 2012

Reissu takana

Nyt istutaan Arlandassa odottamassa jatkolentoa Kokkolaan. Reissu oli aivan huippu! Eilen ajettiin siirtymäosuudeksi kaavailtu pätkä Breil sur Roysta Nizzaan, mutta kyllähän sen tietää - me löydettiin hyviä reittejä ja aikaa kului. Matkaakin tuli liki 80km ja Ranskan riviera tuli koettua oikein olan takaa. Kontrasti vuoriston rauhan ja rivieran ihmisvilinän välillä oli järkyttävä.



-------------------------------------------------------------------------------------------
Viimeisen ajopäivän aamu

Edellisen blogipäivityksen jälkeen on tapahtunut niin paljon etten tiedä miten sen kiteyttäisi jokseenkin järkevästi. Sestrieren jälkeen ylitettiin Col de Thures (2760m) ja lasketeltiin alas Ranskan puolelle, Ville Vieille nimiseen kylään. Seuraavana päivänä noustiin asvalttia pitkin Ville Vieillesta kaakkoon menevää asvalttitietä Italian puolelle. Tarkoitus oli nousta vielä samana päivänä Sampeyre:sta seuraavan harjanteen yli, mutta tässä kohtaa ssattui se mikä ei saisi. Kolaroimme Janin kanssa asvalttilaskussa ja kaaduimme molemmat asvaltille 50 km: n vauhdissa. Minä satuin jäämään alimmaiseksi ja sain komeat asvaltti-ihottumat. Onneksi luita ei mennyt poikki, mutta sen päivän ajot oli ajettu. Seuraavana päivänä lähdimme nousemaan mäkeä asvaltti-ihottumat teipattuina ja särkylääkkeen voimalla. Ajaminen ei ollut aivan sitä nautintoa mitä sen kuuluisi olla ja kaiken lisäksi urakoime kaksi 1400 metrin nousua. Pekan kanssa sählätiin reittivalinnan kanssa viimeisellä harjanteella ja olimme laskea harhaan. Lopulta löysimme oikean reitin mutta pimeys oli vähällä yllättää. Vietimme yön Demonte-nimisessä kylässä. Seuraava päivä oli helpotettu välipäivä, jolloin siirryimme Demontesta, Borgo San Dalmazzon kautta Limone Piemonten yläpuolella, 1400 metrin korkeudessa sijaitsevaan kylään. Nousua tuli vaivaiset 1000 metriä, mutta Limonesta löytyi urheiluliike josta sain ostettua uudet pyöräilyhousut kasaan kursittujen tilalle. Eilen oli sitten vuorossa reissun kohokohta - vanha ligurian vuoristotie. Sitä ei voi liiaksi kehua ja siitä tulen kyllä kertomaan lisää lopullisessa matkakertomuksessa. Eilen illalla päädyimme Saorgen kautta Breil Sur Royaan. Nyt olisi vuorossa viimeinen rykäisy Nizzaan :-)
-------------------------------------------------------------------------------------------
Sestriere

Eilen ajoimme Susasta Sestriereen. Pätkälle osui suurin yhtäjaksoinen nousu Susasasta(509m) Gran Seriniin 2597(m). Se palkittiin uskomattoman komealla, yli 2400 metrin korkeudessa sijaitsevalla Strada dell Asietta- harjanneosuudella. Näköala oli sen mukainen. Harjanteelta laskettiin alas Sestriereen(2000m).


-------------------------------------------------------------------------------------------
Saint Gevaise

Tänään ei aivan päästy tavoitteeseen. Viimeisen nousun puolivälissä huomasimme että aikaa oli liian vähän ja jätimme leikin kesken. Päivä oli täynnä pyörän kantamista, mikä osaltaan hidasti etenemistä. Maisemat olivat sentään kohdallaan kuten oli sääkin. Porukan naamavärkistäkin huomaa että aurinko on näyttäytynyt. Hotellin löytäminen osoittautui hankalaksi, mutta erään hotellin ystävällisen vastaanottovirkailijan avustuksella sekin lopulta järjestyi.


-------------------------------------------------------------------------------------------
Väsyneen näköistä porukkaa

Tukholmassa meillä on kahden ja puolen tunnin odotus jatkolennolle. Mitähän sitä keksisi? On vähän turhan aikaista ostaa tuliaiset... :-)


-------------------------------------------------------------------------------------------
H-hetki

Kello on neljä aamuyöstä kun kirjoitan tämän. Olo on joskus ollut piirteämpikin on päällimmäinen tunne runsaan kolmen tunnin yöunien jälkeen, mutta kyllä tämä tästä. Tuttu haikeus täyttää mielen kun pitää jättää kotinsa ja rakkaansa aamuyöstä. Siinä mielessä myöhäisempi lähtöaika olisi ehkä perusteltu. Ajankäytön kannalta tämä ratkaisu tuntuu kuitenkin järkevältä. Saa nähdä tuntuuko iltapäivällä samalta, kun pitää alkaa pyöräillä.
-------------------------------------------------------------------------------------------
Viimeiset silaukset...

Nyt alkaa jännittää, kun ajattelee että huomenna tähän aikaan ollaan jo lähes 2000 metrin korkeudessa. Välineet on nyt huollettu ja kaiken pitäisi olla kunnossa. Pääasiallisena suunnistusvälineenä minulla on käytössäni Garmin Edge 800 navigaattori. Karttamateriaali on OpenStreetMap karttapohja, ja edellisessä postauksessa näkyvä reitti on tallennettuna samaiseen laitteeseen. Varmistuksena minulla on vielä samaan materiaaliin perustuva kartta puhelimeen asennetussa Oruxmaps-sovelluksessa. Reitillä pysyminen pitäisi siis olla taattu. Ainoa kysymysmerkki onkin sitten tavoitteessa pysyminen.
-------------------------------------------------------------------------------------------
Transalp 2012

Uutta Alppien ylitystä on suunniteltu pitkin vuotta ja nyt H-hetki alkaa olla käsillä. Lähtö tapahtuu tiistaina 4.9 ja takaisin meidän pitäisi olla sunnuntaina 16.9. Reitti kulkee länsialppeja pitkin Geneve-järveltä Nizzaan. Matkaa tulee noin 800km ja nousua 27000m kymmenen päivän aikana. Tavoitetaso on siis aika reippaasti korkeampi kuin aikaisemmilla kerroilla. Ryhmäämme kuuluu tänä vuonna allekirjoittaneen lisäksi Jan Holmberg, Veli-Pekka Kleemola, Juha-Pekka Vikamaa, Juha Levaniemi, Jan Backman ja Olli Ontronen. Reittimme löytyy oheisesta linkistä. Yritän päivittää tätä blogia matkan edetessä, mikäli datasiirto vain suinkin onnistuu Ranskassa, Sveitsissä ja/tai Italiassa. Italiasta on kyllä huonoja kokemuksia ja Sveitsi ei ole EU:n jäsen, joten dataroamingmaksuissa saattaa piillä yllätyksiä. Alpiiseudulla on tavannut olla heikosti avoimia hotspotteja, joten katsotaan...

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti