TA 2013

Transalp 2013

11.9.2013

Alppien ylitys vuosimallia 2013 on nyt takanapäin - ja huikeana kokemuksena. Reittisuunnitelmaan ei oikeastaan tarvinnut tehdä mitään muutoksia. Muutama pieni "extempore" poikkeama tehtiin, mutta nekin vain siksi että löysimme paremman vaihtoehdon. Etukäteen oli tiedossa että meillä olisi yksi ylimääräinen päivä käytettävissä ja sen me hyödynsimme jakamalla alkuperäisen suunnitelman mukaisen kahdeksannen ajopäivän kahtia. Näin me saimme yhden hieman lyhyemmän ajopäivän 5.9.

Kokemukset:

plussat:
+ todella tasainen porukka,
+ aivan mahtava reitti,
+ satumaisen mahtava keli,
+ yöpymispaikat löytyivät helposti,

miinukset:
- rikkoontunut poljin (minulla seitsemäntenä päivänä, ennen Canezzaa. onneksi sentään alamäessä)
- Takarenkaasta katkennut reunakaapeli (taas minä ja jouduin kävelemään 30 km. Onneksi sain seuraa äärimmäisen lojaalilta Tommy Sandvikilta, mistä olen todella kiitollinen).

Matkakertomus on tekeillä ja julkaistaan ainakin tällä blogilla, kunhan se valmistuu.

23.8.2013

Alppien ylittämisestä on näköjään tullut tapa - ei sillä tapaa että se olisi tylsää, yhdentekevää tai ykstoikkoista, vaan se on vain niin hieno kokemus, että sen haluaa kokea aina vain uudestaan ja uudestaan...

Tämän vuoden transalpin suunnittelu alkoi tuttuun tapaan jo edellisen reissun paluumatkalla. Silloin alustava ajatus oli että ajaisimme niinkin itäistä reittiä kuin Itävallasta Sloveniaan. Suunnitelmat kuitenkin muuttuivat, kun huomasimme että reittien ja matkakertomusten löytäminen on huomattavasti vaikeampaa kuin Saksan ja Italian väliseltä Alppiosuudelta. Suurin syy tähän lienee se, että suurimman matkartomuksien kirjoittajien joukon - eli saksalaisten maastopyöräilijöiden - matkat suuntautuvat juuri tälle alueelle.

Reittisuunnittelun helpottamiseksi päätimme suunnata matkamme Dolomiittejä kohti. Lähtöpaikan valinta tapahtuu yleensä logististen ratkaisujen ehdolla - niin nytkin. Muncheniin pääsee helposti lentämällä ja siitä voi jatkaa junalla Alppien juurelle. Rautatien pääteasemien joukosta valikoitui Bayrischzell, jonka sijainti on sopiva Dolomiittien saavuttamisen kannalta. Alppien Itävallan ja Italian rajaa pitkin kulkevan pääharjanteen ylittämiselle ei ole kovin paljon vaihtoehtoja ja useimmat niistä ovat liian korkeita jotta niiden ylittäminen maastopyörällä olisi jokseenkin järkevää. Bayrischzellin ja Brunicon välistä ylityspaikaksi valikoitui noin 2600 metrin korkeudessa sijaitseva Tauernpass. Näin korkeissa solissa täytyy varautua siihen että pyörää joutuu paikoin taluttamaan.

Ryhmään kuuluu:

Juha Levaniemi,
Jan Holmberg,
Tommy Sandvik,
Jan Backman,
Veli-Pekka Kleemola sekä
allekirjoittanut.

Reitin kulku karkeasti: Bayrischzell-Wörgl-Krimml-Tauernpass-Brunico-San Vigilio-Cortina d´Ampezzo-Colle Santa Lucia-Canazei-Pozza di Fassa-Moena-San Martino di Castrozza-Caoria-Pontarso-Palu del Fersina-Canezza-Trento-Vezzano-Riva-Tremalzo-Bondone(Storo)-Lovere-Monte Palandone-Monte Famo-Casnigo-Selvino-Monte di Nese-Milano.

Koko reittiä voi tarkastella tästä:



Ajopäiviät jakautuisivat ennakosuunnitelmien mukaan seuraavasti:

1. ajopäivä (to 29.8.2013): Bayrischzell-Wörgl
2. ajopäivä (pe 30.8): Wörgl - Krimmler Tauernhaus
3. ajopäivä (la 31.8): Krimmler Tauernhaus - San Vigilio
4. ajopäivä (su 1.9): San Vigilio - Sottoguda
5. ajopäivä (ma 2.9): Sottoguda - Moena
6. ajopäivä (ti 3.9): Moena - Caoria
7. ajopäivä (ke 4.9): Caoria - Canezza
8. ajopäivä (to 5.9): Canezza - Bondone
9. ajopäivä (pe 6.9): Bondone - Lovere
10. ajopäivä (la 7.9): Lovere - Selvino
11. ajopäivä (su 8.9): Selvino - Linate(Milano)
12. ajopäivä?

Paluu 10.9

1 kommentti:

  1. Tervehdys! osaatko neuvoa mistä löytyisi parhaat avut reittisuunnitelman tekoon? Teidän 2010-2011 reitit lähinnä mitaltaan ja kestoltaan sopivimpien tuntuisia alustavasti. Mies kokeneempi maastopyöräilijä, minä suhteellisen kokematon. Eli lähinnä haussa olisi HELPOIN reittivaihtoehto osuudelle ja sitä päällystettä saa olla mahdollisimman paljon :) Kiitos jos viitsit vastata!

    VastaaPoista