perjantai 25. huhtikuuta 2014

Alpit kutsuu...

Ensi kesän Alppien ylitys alkaa muotoutua. Lähtö tapahtuu torstaina 28 elokuuta Karlsruhesta. Minä, Emil ja Pekka matkustetaan paikan päälle jo keskiviikkona ja aikaa pitäisi olla jopa yhteislenkillä käymiseen Karlsruhen paikallisen mtb-kerhon kanssa. Saa nähdä missä kunnossa sitä on seuraavana päivänä, kun muu porukka tulee ja pitäisi lähteä polkemaan?



Ensimmäinen ja toinen ajopäivä kuluu Schwartzwaldin metsissä. Ensimmäisen päivän päätteeksi olisi tarkoitus olla Freudenstadtissa ja toisen päivän päätteksi Bonndorfissa. Matkassa mitattuna päivät on pitkiä, mutta nousujen ei pitäisi olla vielä niin vaativia. Kolmantena päivänä tähtäimenä on jo Wattwil Sveitsin puolella. Siinä vaiheessa mäet alkaa jo näyttää Alpeilta. Neljännen päivän päätteksi olisi tarkoitus olla Liechtensteinin puolella, Malbun-nimisessä pikkukylässä. Kylä sijaitsee noin 1600 metrin korkeudella, joten majoituksen suhteen valinnanvara saattaa olla suppea. Viidennen ajopäivän reitti kulkee Montafon-laakson perukalla sijaitsevaan Parteneniin. Siinä vaiheessa ollaan jo Itävallassa. Kuudentena ajopäivänä ylitetään reitin korkein sola - Fimberpass 2608m. Päivän päätteksi olisi tarkoitus olla taas Sveitsissä, Scuol-nimisessä pikkukaupungissa. Seitsemäntenä päivänä matka jatkuu pitkällä nousulla 1200 metristä 2400 metriin - Funtana da S-charl solaan. Muutaman pienemmän ja isomman nousun ja laskun sekä san Giacomo-järven jälkeen päivän määränpää, Livigno pitäisi olla saavutettuna. Livigno sijaitsee jo Italian puolella. Kahdeksantena päivänä ylitämme Bernina-solan ja jatkamme Valtellina-laaksoon josta noustaan vielä Dordona-solan kautta Foppoloon. Ainakin noususumman perusteella tästä tulee raskas päivä. Tässä vaiheessa se ylimääräinen ajopäivä saattaa viimeistään tulla käyttöön. Yhdeksäs päivä sisältää useamman pienemmän nousun ja laskun ja päättyy Valtortaan. Kymmenes päivä on viimeinen vuoristopäivä ja sisältää sekin useita pienempiä nousuja ja laskuja - etenkin laskuja. Päivän päätteksi meidän pitäisi olla Leccossa enään 200 m korkeudessa. Viimeisenä ajopäivänä on sitten jäljellä enään tasamaaosuus Leccosta Milanoon. Kontrasti vuoriston rauhaan on tavannut olla järkyttävä. Saa nähdä miten käy.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti